Davant d’aquests canvis tan ràpids i la quantitat d’informació que tenim al nostre abast, i com ja hem argumentat en anteriors entrades, els educadors deguem adquirir una bona competència digital. Per això, van posar en marxa a l’any 2017 un marc per a la competència dels educadors promogut per diversos països, en el nostre cas per la Unió Europea i el Ministeri d’Educació i Formació Professional del govern espanyol i l’autora d’aquest marc és Christine Redecker. Podem fer clic al següent enllaç: https://sede.educacion.gob.es/publiventa/marco-europeo-para-la-competencia-digital-de-los-educadores-digcompedu/competencia-digital/24685
Al mateix temps, tenim eines gratuïtes d’autoavaluació sobre la competència digital, com (TET-SAT) projecte d'experimentació de polítiques educatives desenvolupat per MENTEP. Mitjançant un qüestionari podem fer un salt qualitatiu en el nostre procés interactiu i formatiu del professorat, a fi de cobrir les nostres necessitats d’evolució i desenvolupament al llarg de tota la vida en l’àmbit professional i personal. Podem fer clic al següent enllaç: http://mentep.eun.org/es/tet-sat
També volem quedar-se amb les vuit
gran idees de Seymour Papert (1999) del Laboratori d’Aprenentatge Construccionista,
que ens deixa el nostre professor de l’assignatura de Programari i Maquinari en
Contextos Educatius del curs 2021-2022, Ricardo Domínguez a les seues
diapositives del tema 1. Aquestes idees són: 1. Aprendre coses que anem a utilitzar
en realitat. 2.Utilitzar la tecnologia per a crear coses. 3. Superar les
situacions difícils per diversió (diversió difícil). 4. Aprendre a aprendre,
ensenyar a que l'alumnat s’encarregue del seu propi aprenentatge. 5. Prendre
el temps adequat per al treball i aprendre a organitzar el nostre temps. 6.
Llibertat per a equivocar-se, és a dir, tenir en compte que no es pot fer les
coses bé sense abans haver-les fet mal. 7. Fes el mateix que promous als teus
estudiants, deguem ser el millor exemple. 8. Tenir clar que, saber sobre
tecnologia digital és tan important com saber llegir i escriure. El propòsit
més important que assenyala és utilitzar-los ara.
Aquesta teoria contemporània "el Construccionisme” de Seymour Paper, ha sigut contemplada per grans pensadors al llarg del temps. Segons Vicario (2009 p.46), el construccionisme és una filosofia que requereix als educadors ser actius i reinventar-se per donar millor resposta als desafius que té davant l’educació al present segle del coneixement i la informació. També, ens quedem amb la cita de Maquiavelo de fa uns 500 anys, que ens deixa Domínguez:
“la innovación tiene
como enemigos a todos aquellos que se beneficiaron de las condiciones
antiguas...”
No hay comentarios:
Publicar un comentario