sábado, 19 de marzo de 2022

Què són els REO? Com podem utilitzar-los? On els podem trobar?

 Recursos Educatius Oberts (REO)

Els recursos educatius oberts (REO) o “recursos educativos en abierto” (REA) en castellà, és un concepte del qual podem trobar diverses definicions, tot i això, entenem aquest concepte com a recursos digitals destinats a l'ensenyament i l'aprenentatge o la recerca per a la investigació (eines, materials o tècniques que faciliten l’accés al coneixement, com per exemple, xarxes d’aprenentatge, cursos formatius, objectes o mòduls d'aprenentatge, vídeos, tests, programari, llibres de text, exàmens, apunts de classe, etc.), que permeten utilitzar-los lliurement i de manera gratuïta a totes les persones.

       Cuántika Studio (2014) Recursos educatius oberts. Il·lustració. Recuperat de Flickr:            https://www.flickr.com/photos/fundacionkarisma/12977069255

En definitiva, amb els REO demostra una vegada més la generositat humana, que tracta de generar coneixement compartit de manera lliure i en col·laboració entre iguals.

Propietat Intel·lectual i Llicències

L’usuari ha d’anar amb compte perquè existeixen diferents tipus de llicències que defenen la propietat intel·lectual de les obres i són necessàries per poder emprar alguns recursos (REO). Per una banda, tenim les llicències de domini públic (Copyleft) que dona total llibertat d’ús i distribució. Per altra banda, gran part dels recursos educatius en obert estan protegits per drets d'autoria o Copyright que s'han de respectar, com per exemple, les llicències Creative Commons, que resulten essencials per poder protegir la propietat intel·lectual i compartir a la xarxa aquests tipus de recursos, sense tenir tots els drets reservats. Podem trobar més informació dels diferents tipus llicències Creative Commons al següent enllaç: https://creativecommons.org/choose/?l

Al mateix temps, aquests tipus de llicències autoritza a l'usuari a participar en les activitats anomenades les quatre erres (4 R):

  - Reutilitzar: el dret a reutilitzar el contingut en forma inalterada/literal (per exemple, fent una còpia de seguretat).

        Revisar: el dret a adaptar, ajustar, modificar o alterar el contingut (per exemple, traduint-lo a un altre idioma).

        Remesclar: el dret a combinar el contingut original o revisat amb un altre contingut per a crear un producte nou (per exemple, integrar el contingut en una remescla).

        Redistribuir: el dret a compartir còpies del contingut original, de les revisions o de les remescles amb altres persones (per exemple, donar una còpia del contingut a un conegut).

Els orígens i evolució dels Recursos Educatius Oberts (REO)

Els orígens dels recursos educatius oberts (REO), segons la font de la Viquipèdia, es creuen en dos àmbits: d’una banda, en els objectes d’aprenentatge (OA) terme introduït a 1984 per Wayne Hodgins, que va estendre’s a l’àmbit del disseny instruccional per referir-se a materials digitals facilitats per a la seua reutilització. D’altra banda, es va iniciar el moviment (OER) en un context emergent del segle XX, que inclou conceptes de Contingut Obert i per analogia Codi Obert i que va introduir de manifest David Wiley en 1998. Ja en 2002, el terme REO va ser adoptat per primera vegada com OER en un Fòrum organitzat per la UNESCO, que  anava unit a la "consulta, ús i adaptació per la comunitat sense finalitats comercials". El mateix any, també va rebre un impuls important amb el projecte MIT OpenCourseWare, el qual, va publicar un catàleg de cursos en línia. En 2005 el Centre de Recerca i Innovació Educativa (CERI) va iniciar un estudi d’anàlisi i valoració d’aquests tipus de recursos educatius en obert, l’informe del qual va ser publicat en 2007.

Els informes del projecte OER Research Hub de l'Open University Uk, sobre l'impacte dels OERs en educadors i estudiants, com per exemple, els dels estudis Data Report 2013-2015: Educators i Learners, ha posat de manifest la importància d’aquests recursos en l’àmbit educatiu. Gracies també a les nombroses iniciatives realitzades per la UNESCO i entitats internacionals no governamentals, com: l'Open Educational Quality Initiative (OPAL), l'Institute for Information Technologies in Education (IITE) de la Unesco, l'Open Education Resources Foundation (OERF), etc.

Hui en dia, aquests recursos educatius en obert s’emmagatzemen en repositoris. Ací a Espanya podem nomenar els repositoris de materials i recursos d’accés lliure per a docents i estudiants a Wikididàctica, Biblioteca escolar digital, Wikimedia Commons, TEMOA, INTEF, CEDEC, etc. En el segënt enllaç podem trobar 22 repositoris de recursos educatius digitals que convenen tenir a mà:

https://emtic.educarex.es/229-nuevo-emt/recursos-para-el-aula/2422-22-bancos-de-recursos-educativos-digitales-que-conviene-tener-a-mano

I els més importants internacionalment tenim Merlot, el qual compta amb més de 80.000 recursos, entre altres, també estan OER Commons, Open Stax CNX i Learning Resource Exchange, de qual anem a fer un breu anàlisi i descripció:

Learning Resource Exchange (LRE)

Learning Resource Exchange for schools (LRE) de European Schoolnet (EUN) és un servei que permet a les escoles de diferents països fer recerca de contingut educatiu de diversos proveïdors i llengües. Aquest, té el suport dels Ministeris d’Educació d’Europa i una sèrie de projectes finançats per la Comissió Europea com ASPECTM CALIBRATE, CELEBRATE I MELT, i ara projectes com eQNet i el suport d’altres socis i proveïdors de contingut de LRE.

La quantitat de contingut continua augmentant ràpidament al mateix temps que els nous socis. Qualsevol persona pot fer recerca de contingut als repositoris de LRE i els mestres que es registren també poden fer ús de les eines d’etiquetatge social, calcificar el contingut, guardar els seus recursos favorits i compartir enllaços a aquests recursos amb els seus companys i amics.  Amb el següent enllaç podem entrar a la web de Learning Resource Exchange: http://lreforschools.eun.org/ 

Dins de la plataforma podem fer una recerca avançada indicant el nom, idiomes, matèries o proveïdors i, també, per etiquetes. Tenim unes pestanyes d’informació i descripció, altra per veure notícies i esdeveniments relacionades amb les REO i LRE, altra pestanya perquè els usuaris formen part al fòrum moderat per la seua comunitat i debatin temes relacionats amb la qualitat i la reutilització de tots els components i, una altra per a proveïdors de contingut. En la web també ens mostren diferents llistes de recursos on podem descobrir alguns molt útils, llista de recursos destacats, els recursos que “viatgen bé” i els més populars. En formar part de la comunitat pots crear i administrar el teu perfil com a usuari registrat, així mateix, podràs calcificar, fer comentaris, tenir una llista de favorits i visitar altres perfils públics.

En definitiva, l’objectiu d’aquests REO i LRE és compartir i fer un bon treball entre tots, allà on estem.

No hay comentarios:

Experiencies Educatives Inspiradores

En el següent enllaç trobarem projectes amb efectes trasformadors, en el quals, fan ús de les tecnologies:   https://intef.es/recursoseducat...