martes, 10 de mayo de 2022

Ressenya bibliogràfica d’un article relacionat amb l'ús de les tecnologies en el context educatiu


En la present ressenya comentaré el treball d'investigació de David Pulido Salas, realitzat al centre escolar concertat Sant Pere de Palma en el començament del primer curs després del confinament sobre la utilització dels recursos TIC i les TAC en el procés d'ensenyament i aprenentatge. L’autor justifica que hi ha molts estudis que demostren un gran augment de la presència de les tecnologies a les aules escolars i, també, altres que manifesten que la imposició de la tecnologia no sempre esdevé un recurs significatiu per a la pràctica docent.

Per portar a cap l'estudi han comptat amb 77 docents participants que han implementat aquests recursos a les aules del centre, amb el suport de l'equip directiu del centre. Argumenta que, han tingut en compte que el professorat s'ha implicat a l'hora d'implementar els recursos TIC i TAC a la seua pràctica diària, amb una visió més enllà de centrar-se sols en la recollida d'informació, i veure a la tecnologia com un recurs didàctic amb un objectiu d'oferir una millora en la qualitat i el rendiment acadèmic de l'aprenentatge i el coneixement.

Tot seguit del procediment pràctic han dut a terme qüestionaris com a instrument d'avaluació. L'anàlisi de les dades ha sigut mitjançant el programa estadístic SPSS21 i els resultats obtinguts de la plataforma Google Forms. Després de contrastar les hipòtesis amb la pro
va khi quadrat no hi han trobat diferències estadísticament significatives entre l'etapa educativa del centre i l'ús diari dels recursos TIC i amb la implementació setmanal dels recursos TAC.

En altra instància, remarca que els recursos TIC més utilitzats pels docents participants són el projector i la pantalla o pissarra, i les tauletes. Dels recursos TAC destaquen el Kahoot i el Google Classroom; i argumenta que, no hi ha altres estudis per poder contrastar.

Finalment, argumenta que, han pogut identificar un augment de la motivació i l'atenció de l'alumnat, els membres directius estaven convençuts de les millores del procés d'aprenentatge i el clima que es crea a les aules en implementar els diversos recursos TIC i TAC. Assegura que, per assolir una millora cal mantenir formats als docents de manera permanent i actualitzada. A més, infereix que hi ha escàs nombre d'estudis sobre aquesta temàtica i caldrà indagar més en profunditat.


Bibliografía

Pulido, D. (2021) TIC-TAC a l’educació de la nova normalitat. Anuari de l'Educació de les Illes Balears, 392-400. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8232191


No hay comentarios:

Experiencies Educatives Inspiradores

En el següent enllaç trobarem projectes amb efectes trasformadors, en el quals, fan ús de les tecnologies:   https://intef.es/recursoseducat...