En la present ressenya comentaré el treball d'investigació de David Pulido Salas, realitzat al centre escolar concertat Sant Pere de Palma en el començament del primer curs després del confinament sobre la utilització dels recursos TIC i les TAC en el procés d'ensenyament i aprenentatge. L’autor justifica que hi ha molts estudis que demostren un gran augment de la presència de les tecnologies a les aules escolars i, també, altres que manifesten que la imposició de la tecnologia no sempre esdevé un recurs significatiu per a la pràctica docent.
Per portar a cap l'estudi han comptat amb 77 docents participants que han implementat aquests recursos a les aules del centre, amb el suport de l'equip directiu del centre. Argumenta que, han tingut en compte que el professorat s'ha implicat a l'hora d'implementar els recursos TIC i TAC a la seua pràctica diària, amb una visió més enllà de centrar-se sols en la recollida d'informació, i veure a la tecnologia com un recurs didàctic amb un objectiu d'oferir una millora en la qualitat i el rendiment acadèmic de l'aprenentatge i el coneixement.
Tot seguit del
procediment pràctic han dut a terme qüestionaris com a instrument d'avaluació.
L'anàlisi de les dades ha sigut mitjançant el programa estadístic SPSS21 i els
resultats obtinguts de la plataforma Google Forms. Després de contrastar les
hipòtesis amb la pro
va khi quadrat no hi han trobat diferències estadísticament
significatives entre l'etapa educativa del centre i l'ús diari dels recursos
TIC i amb la implementació setmanal dels recursos TAC.
En altra
instància, remarca que els recursos TIC més utilitzats pels docents
participants són el projector i la pantalla o pissarra, i les tauletes. Dels
recursos TAC destaquen el Kahoot i el Google Classroom; i argumenta que, no hi
ha altres estudis per poder contrastar.
Finalment, argumenta que, han pogut identificar un augment de la motivació i l'atenció de l'alumnat, els membres directius estaven convençuts de les millores del procés d'aprenentatge i el clima que es crea a les aules en implementar els diversos recursos TIC i TAC. Assegura que, per assolir una millora cal mantenir formats als docents de manera permanent i actualitzada. A més, infereix que hi ha escàs nombre d'estudis sobre aquesta temàtica i caldrà indagar més en profunditat.
Bibliografía
Pulido, D. (2021) TIC-TAC a l’educació de la nova normalitat. Anuari de l'Educació de les Illes Balears, 392-400. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8232191
No hay comentarios:
Publicar un comentario