sábado, 12 de marzo de 2022

Origen i evolució de les TIC i entorns personals d'aprenentatge

Les TIC tenen els seus orígens en 1984, quan va apareixer Apple Macintosh 128k, amb el qual, es va iniciar una línia de productes, que es mantenen avui en dia, orientada inicialment al mercat de consum massiu.Després de diversos estudis, en 1985 a España s’introdueix als espais educatius els projectes experimentals ATENEA i MERCURIO, culla finalitat era la introducció racional i gradual de l’ordinador i del vídeo en l’educació primària i secundaria. En 1988 es crea el Programa de Noves Tecnologies de la Informació i Comunicació (P.N.T.I.C) i en 1993 serà difós un informe del mateix, a la Comissió de Comunitats Europees. En l’any 2000 es crea el Centre Nacional d’Informació i Comunicació Educativa, en la que queden integrats el Programa de Noves Tecnologies de la Informació i Comunicació (PNTIC) i el Centre d’Innovació i Desenvolupament d’Educació a Distancia (CIDEAD). Amb el sorgiment de la banda ampla ADSL i els recursos educatius i formatius en Internet.

    Gràcies a INTERNET podem parlar de TIC, en aquest aspecte, cal destacar el paper important del naixement en 1990 de World Wide Web (WWW): Conjunts de documents d'hipertext i / o hipermitjans enllaçats I accessibles a través d'Internet. Per navegar amb facilitat clicant vincles. (Abuín i Vinader, 2011, p.5). En 1994 va néixer el primer cercador “WebCrawler” i quatre anys va aparèixer “Google” que utilitzava els vincles per a determinar la importància de les pàgines individuals en la World Wide Web. I avui en dia és una de les empreses més importants del món que focalitza en les tecnologies que interactuen amb internet. De la web 1.0  pasem a la web 2.0 en 2003. La diferencia radica en que la web 1.0 era una web de consulta mentre que la web 2.0, la web d’avui, és una web participativa, que canvia la manera en que la informació circula per la xarxa, permetent que els usuaris feren part d’aquesta. I crec que ja creant-se, sinó és que ja està, la web 3.0 i altres variants.

En la xarxa es comparteix informació, dades, noticies, recomanacions, hi ha programari lliure i una gran quantitat de recursos, que es poden carregar i descarregar. Pots fer públic el teu ingeni en espais de lectoescriptura o donar visibilitat a les teues fotografies o dibuixos o dissenyar eines,  conèixer altres persones, crear comunitat i col·laboració, promocionar o comunicar qualsevol cosa, entre altres moltes accions. Podem trobar eines com els blogs, pàgines web, marcadors socials, fores públics o privats, serveis en el núvol, xarxes socials, jocs, disseny, etc. Connexions en temps real a molts kilòmetres de distancia. Així mateix, podem dir que, a banda de les TIC, també apareixen nous entorns i noves Tècniques per a l’Aprenentatge Col.laboratiu (TAC).

No hay comentarios:

Experiencies Educatives Inspiradores

En el següent enllaç trobarem projectes amb efectes trasformadors, en el quals, fan ús de les tecnologies:   https://intef.es/recursoseducat...